رییس شورای عالی استان‌ها گفت: اگر مصوبه هیئت‌وزیران درباره شورایاری‌ها موردایراد قرار نگیرد، به مرحله نهایی مقررات گذاری در زمینه انتخابات شورایاری‌ها می‌رسیم.

به گزارش پویش خبر، مرتضی الویری در تشریح جزییات اظهارنظر عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، تصریح کرد: ۲ ماه پیش شورای عالی استان‌ها مصوبه‌ای را گذراند که شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت می‌توانند انجمن شورای محله را تشکیل دهند.

او با اشاره به بند ۵ و ۷ ماده ۸۰ قانون شورا‌ها، افزود: تصور ما این است که با استناد به این دو بند قانون شورا‌ها می‌توان نهاد شورایاری برای مشارکت مردم ایجاد شود.

رییس شورای عالی استان‌ها گفت: با استناد به این بند دیگر احتیاجی به رأی مجلس شورای اسلامی وجود ندارد، به همین دلیل شورای عالی استان‌ها پس از تصویب در هیئت‌وزیران می‌تواند مصوبه را اجرا و عملیاتی کند.

الویری در توضیح ایراد کمیسیون کلان‌شهرها به مصوبه شورای عالی استان‌ها بیان کرد: ایراد کمیسیون کلان‌شهرها این نبود که مصوبه باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، بلکه ایراد آن‌ها بیشتر در نحوه تأمین مالی برگزاری انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها بود.

او با اشاره به حضور نماینده وزیر کشور در کمیته ۴ جانبه اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم هفته آینده گزارش نهایی خود را ارائه کنیم و پس از ارائه در کمیسیون کلان‌شهرها به تصویب هیئت‌وزیران برسانیم.

رییس شورای عالی استان‌ها گفت: اگر مصوبه هیئت‌وزیران از سوی رئیس مجلس موردایراد قرار نگیرد (مجلس شورای اسلامی ممیزی طرح را انجام می‌دهد)، ما به مرحله نهایی مقررات گذاری در زمینه انتخابات شورایاری‌ها می‌رسیم.

الویری در توضیح اینکه اگر مصوبه‌ای موردایراد مجلس شورای اسلامی باشد، افزود: اگر مصوبه هیئت‌وزیران مورد تائید مجلس شورای اسلامی نباشد، در آن زمان باید از طریق مجلس موضوع را پیگیری کرد.

او در پاسخ به این سؤال که بیشترین ایراد وارده کمیته چهار نفره از مصوبه شورای عالی استان‌ها چه بود؟ به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: من خیلی در جریان ایراد‌های کمیته چهارجانبه نیستم، اما زمانی که موضوع در کمیسیون کلان‌شهرها مطرح شد، ترجیح دادم برای آن‌که وقت کمیسیون کلان‌شهرها گرفته نشود، به کمیته چهار نفره‌ای برای بررسی ارجاع دهم.

گفتنی است که وزیر کشور در اولین اظهارنظر پس از برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها گفت: برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها مصوبه شورای شهر تهران بود که هیئت تطبیق در فرمانداری تهران نیز با آن مخالفت نکرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی بابیان اینکه برای تأمین امینت و انتظامات انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها از وزارت کشور درخواست شد که با مدیریت شهری همکاری کند، اضافه کرد: به مصوبه شورا نمی‌توان ایرادی وارد کرد و موضوع برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در دولت مطرح و دولت نیز باهدف مشارکت عمومی وزارت کشور را به همکاری با مدیریت شهری (شهرداری و شورای شهر) موظف کرد.

او همچنین با تأکید بر اینکه امیدواریم این آخرین بار باشد که انتخابات شورایاری‌ها به این صورت برگزار می‌شود، بیان داشت: در دوره قبل شورای عالی استان‌ها به ما قول داده بودند که این موضوع (برگزاری قانونی انتخابات شورایاری‌ها) را در قالب یک طرح به مجلس ارایه کنند.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها