السا فیروزآذر با حمایت از تولید فیلم تئاتر، صدور مجوز مجدد برای تولید این آثار را مانعی بر سر راه فرهنگ و هنر کشور دانست که می‌تواند فضا را بسته‌تر از قبل کند.

به گزارش پویش خبر، السا فیروزآذر «بازیگر سینما و تئاتر» که سال گذشته «هزار و یک تو» به کارگردانی او روی صحنه رفت، بیان کرد: به نظر من نمایش فیلم تئاترها به نفع تئاتر است و باید از این طرح استقبال کنیم. من به شخصه نمایش «هزار و یک تو» را به فیلم تئاتر تبدیل کردم و برخلاف دیگر فیلم‌ تئاترها که دکوپاژ ندارند برای آن دکوپاژ نیز در نظر گرفتم و اثری که مخاطبان می‌بینند اثری بین سینما و تئاتر است.

وی گفت: هر نمایش تئاتر که روی صحنه می‌رود حداقل ۶ یا ۷ ماه برای آن زحمت کشیده می‌شود اگر بشود کاری کرد که این آثار ماندگار شوند و بتوان در آینده به تماشای آن‌‌ها نشست بسیار ارزشمند است. فیلم‌ تئاتر می‌تواند این ویژگی را داشته باشد که از سراسر دنیا به دیدن نمایش‌های مطرح نشست و از دیدن آن‌ها لذت برد.

این بازیگر سینما و تئاتر افزود: تنها ضعفی که در حال حاضر در این آثار دیده می‌شود، کیفیت پایین فیلم‌ها است که امیدوارم به زودی برای کیفیت فکر بهتری شود و در آینده شاهد ساخت آثار فیلم تئاتر بسیاری با کیفیت مناسب باشیم. البته در حال حاضر شاهد هستیم که عوامل تولید برخی آثار به کیفیت توجه کرده و کم‌کم فیلم تئاترهای با کیفیت نیز ساخته و پخش می‌شوند.

بازیگر فیلم سینمایی «تسویه حساب» درباره صدور مجوز جداگانه برای فیلم تئاترها گفت: پیش از شیوع ویروس کرونا و فعالیت تماشاخانه‌ها فضای بسته‌ را به وضوح احساس می‌کردیم و شرایط کار بسیار سخت بود، هر نمایش برای رفتن روی صحنه از فیلترهای بسیاری می‌گذرد و اگر قرار باشد برای فیلم تئاترها هم مجوزی جداگانه صادر شود مانع دیگر بر سر راه فرهنگ و هنر کشور به وجود می‌آید.

فیروزآذر تصریح کرد: هنرمندان تئاتر پیش از تولید اثرشان خود، در ذهن آثار را بررسی کرده و مسائلی که ممکن است حساسیت‌برانگیز شوند را حذف می‌کنند، پس از این کار وزارت ارشاد بارها متن را رد کرده و اجراها بارها در بازبینی رد می‌شوند تا در نهایت یک اثر روی صحنه می‌رود. اینکه پس از این شرایط برای فیلم تئاتر هم فیلتر دیگری در نظر گرفته شود به هیچ‌وجه منطقی نیست.

وی افزود: این روند می‌تواند در دراز مدت باعث شود که فضا برای ساخت آثار تنگ‌تر شده و نتیجه‌اش چیزی جز سانسور و حذف تدریجی نخواهد بود. در کشورهای پیشرفته برای رونق تئاتر تلاش مسئولان بر این است که فضا بازتر شود و به جوانان بیشتر میدان داده شود اما متأسفانه در کشور ما مدام تلاش بر این است که فضا را بسته‌تر کنند و این وضعیت هرچقدر که شدیدتر شود می‌تواند منجر به نابودی فرهنگ و هنر کشورمان شود چرا که سانسور همیشه ارزش‌های هنر را هدف قرار می‌دهد.

این بازیگر در پایان گفت: در حال حاضر مشغول نگارش فیلم‌نامه «دیلیت» هستم که حدود ۱۰ سال است نگارش آن را در دست دارم و قصد دارم به زودی این فیلم را جلوی دوربین برده و امیدوارم مشکلاتی برای ساخت آن به وجود نیاید و امسال ساخته شود.