مجتمع کربنات سدیم فیروزآباد به عنوان بزرگترین واحد تولید کربنات سدیم خاورمیانه توان تامین ۶۰ درصد کربنات سدیم کشور را دارد .

به گزارش پویش خبر،  پنجشنبه نهم مردادماه ۱۳۹۹ آیین مراسم  بهره برداری فاز نخست مجتمع کربنات سدیم شهرستان فیروزآباد توسط “حسن روحانی” ریاست محترم جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس و با حضور در محل اجرای طرح توسط “مهدی صادقی نیارکی “معاون امور صنایع  وزارت صنعت ، معدن و تجارت، “ظفر افشون ” معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، “حمید رضا ایزدی” رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس ” مهدی فروردین ”  نماینده مردم شریف شهرستانهای فیروز آباد ، فراشبند ،  قیر و کارزین و سایر مسوولین دستگاه های اجرایی استان و شهرستان فیروز آباد انجام پذیرفت.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس دراین مراسم گفت: شرکت کربنات سدیم کاوه واقع در شهرستان فیروزآباد از پروژه های بزرگ و پیشران صنعتی و معدنی در سال ۹۹  است که  با ظرفیت تولید ۳۲۰ هزار تن و با سرمایه‌گذاری دوهزار و شصت و هفت میلیارد تومان (۲۰۶۷) و اشتغالزایی مستقیم یک هزارو پانزده نفر (۱۰۱۵) ( اشتغال  بیش از ۳  هزار نفر به صورت غیر مستقیم ) در شهرستان فیروزآباد به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور ریاست محترم جمهور افتتاح ‌شد.
حمیدرضا ایزدی بیان کرد: یکی از اولویت‌هایی که در استان فارس در سال جهش تولید وجود داشته و سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز بر اجرایی شدن آن در استان اهتمام ویژه ای دارد تکمیل و راه اندازی صنایع مادر و صنایع بزرگ در این استان بوده و در این راستا فاز نخست کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد که در زمینه تولید کربنات سدیم فعالیت می‌کند افتتاح شد.

“حمید رضا ایزدی” افزود : مجتمع کربنات سدیم فیروزآباد به عنوان بزرگترین واحد تولید کربنات سدیم  خاورمیانه توان تامین ۶۰ درصد کربنات سدیم کشور را دارد .
” ایزدی” با اشاره به وجود معادن غنی و ذخایر عظیم سنگ آهک ، نمک و گنبدهای نمکی در استان به عنوان مواد اولیه مورد نیاز کارخانه تولید کربنات سدیم اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های مهم این کارخانه استفاده از مواد اولیه ای است که در جوار این کارخانه وجود داشته که  این مجتمع با داشتن ۸ معدن سنگ آهک و نمک، به عنوان بزرگترین کارخانه کربنات سدیم خاورمیانه ، نیاز مصرفی کربنات سدیم کشور را تامین و زمینه صادرات نیز فراهم خواهد شد.
وی در خصوص ویژگی این صنعت تصریح کرد:  وجود این صنعت و معادن  همجوار  عاملی است برای عدم خام فروشی محصولات معدنی در استان فارس این در حالی است که با ایجاد این مجموعه ، تولیدات این کارخانه باعث ایجاد صنایع پایین دستی در شهرستان فیروزآباد و شهرستان‌های همجوار در زمینه تولید شیشه و مواد شوینده خواهد شد که این امر در سال جهش تولید باعث ایجاد اشتغال مؤثر و پویا در کشور خواهد شد.
وی تصریح کرد :  با فعالیت این واحد صنعتی،  موجب ایجاد اشتغال در منطقه برای افراد محلی و بومی، زمینه توسعه اقتصادی استان و قابلیت صادرات این محصول به بازارهای جهانی فراهم می شود.
 “ایزدی” اظهار داشت : پس از بهره برداری از تمامی ظرفیت‌های این کارخانه کلیه نیازهای داخلی کشور در زمینه کربنات سدیم مرتفع شده و امکان صادرات بخش اعظمی از محصولات این صنعت فراهم خواهد شد محصولات تولید شده در این کارخانه در صنایع شیشه‌سازی، بلور، صنایع بهداشتی و شوینده، صنایع نساجی و دباغی، صنایع غذایی، صنایع کاغذ و صنایع شیمیایی تصفیه آب و پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
رئیس سازمان صمت فارس اضافه کرد: بازار هدف کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد شامل کشورهایی نظیر ترکیه، عراق، هند، کره جنوبی، اندونزی، بنگلادش، اوکراین، یونان، امارات و ارمنستان است.
شهرستان فیروزآباد در فاصله ۹۳ کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد.