هنرمند نقاش پیشکسوت معاصر افغانستان یاد آور شد: بار دیگر جهان شاهد قدرت نمایی جهل و تحجر شده و در کمال ناباوری این بیدادگری با بیتفاوتی و یا چشمپوشی قدرتمندان و منادیان حقوق بشر، دموکراسی غربی، دموکراسی دینی و مدعیان بشردوستی همراه شده است.

به گزارش پویش خبر، فریدالله ادیب آیین ادامه داد:

در هنگامه جنگ افروزی، طالبان تروریست ملت افغانستان را در عسرت و خفقان فرو می‌غلتاند و آخرین بارقه های شور و امید و وجدان در میان بیدار دلان افغان به قربانگاه رانده می‌شود.

طالبان هرگز به تعهدات خود در جامعه بین المللی عمل نخواهد کرد، زیرا این گروه افراطی مزدور پاکستان و قطر بوده است.

چشم مردم افغانستان به مسعودها بوده که هسته امید و نجات را در آن بنا نهاده است و اکنون در بی پناهی و مظلومیت به آخرین سنگر رویارویی روشنایی با تاریکی و تباهی بدل شده است.

این بار اما تفکر بنیادگرا در سکوت و با حمایت برخی قدرتمندان، بر تاریخ، حال و آینده یک ملت شوریده و در گام‌های خونریز خود نه تنها به قتل هنرمند و غیرهنرمند همت بلند داشته، بلکه از انهدام سازهای هنرمندان نیز ابایی به خود راه نمی‌دهد.

جهانیان را به دیدن حقایق و وقایع افغانستان فرا می‌خوانیم و خواهان توجه و پشتیبانی از ملت رنجور این کشور هستیم و اعلام می‌کنیم که نابود کردن سازهای موسیقی، اعلان جنگ با فرهنگ و هنر و هنرمند و ستیز با انسانیت است.

باور داریم که امروز باید بر علیه جنگ و نفرت پراکنی هم صدا شویم و اندیشه های واپسگرا را محکوم کنیم و تلاش کنیم تا جهان وادار به واکنش علیه ظلم و جنایت سیستماتیک علیه یک ملت شود.

ما به جهان نهیب می‌زنیم که ستیزه گری با فرهنگ و موسیقی، لکه سیاهی بر روح انسان در تاریخ خواهد بود و به این وسیله با محکوم کردن اعمال طالبان در افغانستان، رفتارشان را معادل جنایت علیه بشریت و فرهنگ ستیزی نظام مند میدانیم و خواستار میانجی گری دولتها و افکار عمومی جهان و مواجهه با طالبان تروریست و افراطی هستیم.

همه شاهد بودیم که واکنش زیادی از سوی فعالان اجتماعی، هنرمندان و سیاستمداران کشورها که اعدام جنایتکارانه هنرمندان را نشان داد که طالبان به شریعت، قانون و هیچ چیز اعتقادی ندارد.

بسیاری از اهل هنر و جامعه مدنی افغانستان و جهان خواسته شد که در مقابل این جنایت سکوت نکنند و نگذارند صدای هنر در کشور خاموش شود.

 

این انتقاد توسط فریدالله ادیب آیین از جامعه جهانی است. فریدالله ادیب آیین (زاده ۱۶ آبان ۱۳۴۴ در شهر باستانی هرات) اهل افغانستان سیاستمدار، منتقد، مهندس، مخترع، نوآورخلاق، کارآفرین، هنرمند نقاش، پژوهشگر، محقق و مجموعه دار آثار هنری ساکن ایران است.

ادیب آیین از نقاشان پیشگام جنبش هیجان‌نمایی، انتزاعی در هنر پسا مفهومی و نبوغ او بخصوص برای افغانستان بارز شناخته شده‌ است. وی برای نقاشی  های خود با تکنیک (کنشی، کششی، پاششی) منحصر به فرد خود را دارد. مجموعه هنری ادیب آیین آثار تابلو های نقاشی نصرالله سروری گنجنیه هنری پیام آور موضوعات (فرهنگی، ادبی، تاریخی، اجتماعی، سیاسی، فلسفی) و حقایق در تمامی زوایای افغانستان در گذر تاریخ معاصر به تصویرکشیده است.

فریدالله ادیب آیین به خاطر داشتن مجموعه ای از آثار هنری، فرهنگی و تاریخی افغانستان اشتهار یافته است. مجموعه وی مورد توجه بسیاری از موزه های مهم جهان به ویژه کشور های منطقه خاورمیانه قرار گرفته است.

مجموعه هنری ادیب آیین از طرف اداره کل موزه های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران تحت عنوان «مجموعه راه لاجورد» موزه خصوصی ثبت گردیده است. عمده دارایی فریدالله ادیب آیین را مجموعه‌ او را تشکیل می‌دهد که بالغ سیصد میلیون دلار ارزش دارد.

نابودی هنر موسیقی در افغانستان اعلان جنگ با «فرهنگ و هنر» است

نمونه ادوات موسیقی تخریب شده توسط طالبان